Plenum 1 (4 Jan 2010)

januari 18, 2010 § Een reactie plaatsen


Hieronder staat de inhoud van het 1e Plenum begin Januari.

Ik heb veel wegen afgelegd en verschillende ideeën gehad, ik kon moeilijk beslissen of wat ik had echt wel goed was. Ik had oorspronkelijk light graffiti gekozen om op te werken,

dan van afgestapt en beweging in het stilstaand beeld genomen,

dan terug light graffiti met als onderwerp “dingen die wij niet zien of zeggen”.

Ik was nog steeds niet overtuigd. Mijn chaotisch brein begon op mijn zenuwen te werken.

Ik was hopeloos op zoek naar een concreet iets en ging op zoek naar een overkoepelend gegeven dat al mijn verschillende dingen kon linken aan elkaar.

Ik besefte dat ik aan de basis van al mijn denken bezig was met mij af te vragen hoe wij naar beelden kijken. De essentie van waarneming in zekere zin. Wij zien driedimensionaal. Misschien moet ik mij bezig houden met dimensies? Ja!

Wat ik graag zou willen doen is op zoek gaan naar de verschillende dimensies in de waarneming. Wetenschappelijk bestaan er 3 ruimtelijke dimensies; 1D, 2D, 3D. Voeg daar de dimensie van tijd aan en je krijgt 4D, waar wij (volgens de wetenschap) in leven, hetgeen wij ervaren. Je kan nog fysische dimensies zoals temperatuur enz… toevoegen en zo onderscheid de wetenschap 10 to 11 verschillende dimensies. Elke dimensie valt telkens perfect in een formule te definiëren.

Dat is allemaal heel goed een wel maar een dimensie is volgens mij een perceptie, een waarneming door een persoon. Het kan ook dingen zijn die wij ook niet kunnen zien maar misschien wel zichtbaar kunnen maken.

Mijn bedoeling is van de wetenschap opzij te zetten en puur vormelijk te gaan experimenteren met de verschillende dimensies van de waarneming. Een vertrekpunt zou 3D kunnen zijn en alle verschillende technieken verkennen om 3D te bekomen zoals anaglyphen met 3D-brilletje of stereoscopie. Met deze technieken bekom je een 3D effect op een 2D medium, het bewijs dat je dimensies kan combineren.

Blijf ik bij dit onderwerp? Geen idee. De tijd zal het uitwijzen. Zijn er nog veel andere dingen die ik zou willen doen? Ja, heel veel. Het onderwerp “Dimensies” is een onderwerp dat het merendeel overkoepeld. Weet ik wat ik uiteindelijk ga bekomen? Neen, natuurlijk niet, met mijn chaotisch brein zal ik dat misschien zelfs nooit weten. Maar ik hoop uiteindelijk toch wel.

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Plenum 1 (4 Jan 2010) voor Jeremy Vanmaele Masterproef 2009-2010.

Meta

