Wat Nu?

januari 26, 2010 § Een reactie plaatsen


Sinds het plenum heb ik besloten om mij bezig te houden met dimensies, meer bepaald de 3e dimensie. Momenteel maken wij een echte revolutie mee wat betreft 3D beelden. We hebben amper de tijd gehad om over te schakelen naar High Definition televisies en daar komen de 3D High Defintion televisies al. Het WK Voetbal van deze zomer zal al in 3D worden uitgezonden zodat de weinigen op de aardbol die een 3D TV al bezitten live tv op een volledig nieuwe manier zullen ervaren. Je kan stellen dat 3D een grote rol speelt in de technologische innovatie van de komende jaren.

Nu is de vraag; hoe zal ik plaats kunnen nemen in die innovatie? Ik sta niet aan het hoofd van een mega bedrijf die miljoenen kan investeren in het ontwikkelen van technologie om 3D te kunnen waarnemen. Ik mis de kennis ook om een volledig wetenschappelijk onderzoek te doen dat tot het winnen van een nobelprijs zal leiden (alhoewel, wie weet…). En de wiskunde? Daar begin ik gewoon niet aan… Ik zou het graag kunnen maar zoals mensen van mijn leeftijd zo eenvoudig kunnen verwoorden; Da’s mijn ding ni.

Wat moet ik dan doen om in die innovatie plaats te nemen? Kan ik dat wel? Heb ik wel hetgene dat nodig is om dat allemaal te doen? Ik beschik over 2 ogen die elk goed functioneren (denk ik) dus kan ik diepte zien, dus beschik ik volgens mij over perfecte attributen om de 3D wereld te verkennen. Meer heb ik niet nodig.

Maar waar bijft die innovatie? We hebben allemaal wel 3D afbeeldingen gezien. De meest bekende zijn anaglyph beelden die je in 3D kan zien adhv een brilletje met roode en groene glazen. Een ander ‘ouwe bekende’ is de Viewmaster, waarbij elk oog een andere foto ziet waardoor het effect van diepte verschijnt. Nu is het zo dat al die afbeeldingen gaan om het ‘3D-effect’, wat ongelofelijk cool is, maar wat werkelijk is afgebeeld niet echt boeiend is. De innovatie in 3D wordt puur gebruikt om het reeds bestaande te innoveren. Er worden geen of weinig beelden gemaakt in relatie met het 3D. Daar is waar mijn ‘innovatie’ inhet spel komt.

Ik wil opzoek gaan naar beelden en onderwerpen die volledig in synergie zijn met het medium 3D. Wat is er nog niet afgebeeld in 3D? Wat zou je niet verwachten in 3D te zien? Dat is wat mij intrigeert en wil verkennen.

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Wat Nu? voor Jeremy Vanmaele Masterproef 2009-2010.

Meta

