Flatland For Dummies

januari 31, 2010 § Een reactie plaatsen


In het kader van mijn onderzoek ben ik opzoek gegaan naar het boek “Flatland: A Romance of Many Dimensions” geschreven door Edwin Abbott Abbott (1838 – 1926).

Flatland volgt de avonturen van A. Square (Nederlands: Een Vierkant) die op een dag wordt bezocht door een cirkel (die eigenlijk een bol blijkt te zijn die als cirkel verschijnt in Flatland) en die hem uit z’n tweedimensionale wereld tilt en hem meeneemt naar lijnland en puntland om hem duidelijk te maken dat er meer dimensies zijn dan alleen de 2 van Flatland. Als A. Square aan de bol vraagt of er misschien zelfs meer bestaan dan de 3 waar de bol vandaan komt, wordt deze boos en stopt hem weer terug in zijn tweedimensionale wereld.

Hier is een filpje dat alles visueel goed uitlegd:

Het effect dat hier aan bod komt, het tonen van en andere dimensie dat tot nu toe nog onbekend was, is iets dat ik ook zou willen kunnen hebben in het eindresultaat van mijn masterproef. Ik wil aan de mensen iets laten zien en ervaren dat ze nog niet hebben meegemaakt. Ik wil ze iets bijbrengen dat voor hun tot op dat moment niet bestond.

Geef een reactie

Wat is dit?

Je leest nu Flatland For Dummies voor Jeremy Vanmaele Masterproef 2009-2010.

Meta

